kino drogi

W analogu i cyfrze (6): „Dzika namiętność” Jonathana Demme’a

W analogu i cyfrze (6): „Dzika namiętność” Jonathana Demme’a

Udostępnij:

Kino hollywoodzkie przełomu lat 70. i  80. było radośnie eskapistyczne. Reżyserzy należący do pokolenia zwanego Nowym Hollywoodem – Spielberg, Landis, Lucas, Carpenter, Jonathan Demme i inni – spektakularnie naśladowali tradycyjne gatunki filmowe podkreślając ich umowny i rozrywkowy charakter. Odnawiali je zamieniając w nowe formy, np. klasyczny melodramat na komedię romantyczną. Oczywiście powstawały też filmy poważne, pokazujące np. przemiany obyczajowe związane z rewolucją seksualną w Ameryce oraz nową pozycją kobiet. Sztandarowymi przykładami tego „egzystencjalnego nurtu” w Hollywood lat 80. były erotyki Adriana Lyne’a  9 i ½ tygodnia, Fatalne zauroczenie czy też thriller Johna Landisa Ucieczka w noc.  Na przecięciu się tych…

Udostępnij:
3 x Paterson [Recenzja filmu]

3 x Paterson [Recenzja filmu]

Udostępnij:

“Paterson” Jima Jarmuscha  pozwala trochę zwolnić. Czas płynie leniwie, bohaterowie żyją bez szarpania się, a główna postać pisze wiersze o miłości.  Jim Jarmusch jest i nie jest amerykańskim reżyserem. Jest, bo kręci wyrosłe z amerykańskiej tradycji filmy drogi. Nie jest, bo jego historie nie opierają się na akcji i konflikcie, dwóch filarach hollywoodzkiego kina, ale na podpatrywaniu zwyczajnych przejawów życia, na rejestrowaniu ledwo zauważalnych drgnień. Jego postacie są zwyczajne aż do bólu, nudne albo co najwyżej ekscentryczne. Paterson to zarówno nazwisko głównego bohatera, jak i nazwa miasta w stanie New Jersey. Te dwa ciała zlewają się ze sobą w sposób…

Udostępnij: