Paryż

Problem wiedzy i władzy w „Jaszczurze” Balzaca

Problem wiedzy i władzy w „Jaszczurze” Balzaca

Udostępnij:

Najpierw było wyznanie Marii Janion o zachwycającej i przerażającej powieści Balzaca Jaszczur, z którą zmagała się całe życie, potem długo, długo nic, aż wreszcie ukazało się nowe wydanie książki z 1831 roku. I w trakcie mojego czytania pojawiło się wiele zachwytów i przemyśleń.  Jaszczura wiele różni od innych utworów Balzaca, przede wszystkim nikły stopień realizmu. Mimo tego pisarz włączył go do monumentalnego cyklu Komedia ludzka. Jakby chcąc pożegnać się z dziedzictwem romantyzmu, które nie mogło być mu obce, ułożył powieść z magicznych wątków i motywów umieszczonych na tle realistycznej scenerii Paryża. Osobliwie i zagadkowo brzmi już sam tytuł oryginału La…

Udostępnij:
„Nędznicy” jak dzikie zwierzęta [Recenzja]

„Nędznicy” jak dzikie zwierzęta [Recenzja]

Udostępnij:

W Nędznikach kino jest nieoswojonym dzikim zwierzęciem nie potrzebującym złotych, estetycznych klatek. Rzeczywistość ekranowa sama się tłumaczy bez zbędnych rusztowań. Debiut fabularny francuskiego reżysera malijskiego pochodzenia Ladj Ly Nędznicy był prawdziwą sensacją na ubiegłorocznym festiwalu w Cannes. Mało znany reżyser, na domiar wywodzący się nie z klasy  mieszczańskiej, jak to zwykle bywa we francuskiej  branży filmowej, ale z rodziny imigrantów, pokonał takie gwiazdy kina, jak Quentin Tarantino, Xavier Dolan, Ken Loach, bracia Dardenne, Pedro Almodóvar, zdobywając nagrodę jury za najlepszy film. W ślad jurorów poszli prawie wszyscy francuscy recenzenci przyznając obrazowi największą liczbę gwiazdek. Nędznicy zdobyli też wiele innych trofeów,…

Udostępnij:
We wrześniu narodzi się sztuka filmowa. “Bracia Lumière” w kinach

We wrześniu narodzi się sztuka filmowa. “Bracia Lumière” w kinach

Udostępnij:

Z przekazów rodzinnych znam taką  historyjkę. Zaraz po wojnie w jednej z rzeszowskich wsi Sowieci zorganizowali pokaz jakiegoś filmu propagandowego, a może fabularnego, co na jedno wychodzi. Gdy widzowie zobaczyli na rozwieszonym białym płótnie czołgi, wystraszyli się i uciekli (kobiety z piskiem) ze szkolnej sali, gdzie odbywał się seans. Czerwonoarmijcy nie zdołali ich zatrzymać. Prawdopodobnie większość zebranych ludzi po raz pierwszy widziała ruchome obrazy, a może podziałało wspomnienie niedawnej wojny. W każdym razie ich reakcja była “właściwa”. Tak właśnie na całym świecie reagowali ludzie podczas pierwszych pokazów filmowych, myląc obraz kinowy z rzeczywistością. A może w ten sposób przejawiali religijną…

Udostępnij: