Afryka

Czy Afryka potrzebuje zachodniej rewolucji? Recenzja filmu „Atlantyk”

Czy Afryka potrzebuje zachodniej rewolucji? Recenzja filmu „Atlantyk”

Udostępnij:

Debiut francusko-senegalskiej reżyserki Mati Diop  czaruje poetyckimi zdjęciami zrytmizowanymi z szumem oceanu i subtelną muzyką. Antropologiczna i geograficzna inność mają przyciągającą moc. Mati Diop to pierwsza czarnoskóra reżyserka, która wzięła udział w konkursie głównym festiwalu w Cannes. Za debiut fabularny Atlantyk zdobyła w 2019 roku Grand Prix. Historię grupy młodych mieszkańców Dakaru wyruszających z powodu biedy przez ocean do Hiszpanii opowiada z kobiecą wrażliwością. Film mógłby być bardziej brutalny i realistyczny, ale Mati Diop wybrała magiczny i metaforyczny styl, gdyż opowieść snuje z perspektywy młodej kobiety. Na poziomie ideowym reżyserka wyraża aprobatę dla skutków „arabskiej wiosny” widocznych – tak przynajmniej twierdzi…

Udostępnij:
Ludziom daleko jest do śpiewających ptaków [Recenzja]

Ludziom daleko jest do śpiewających ptaków [Recenzja]

Udostępnij:

Osoby wybierające się do kina na ostatni film duetu reżyserskiego Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauzego Ptaki śpiewają w Kigali, muszą się przygotować na to, że nie spędzą mile czasu. Film “stawia opór” pod względem formalnym, tworzy stylistyczną barierę między światem przedstawionym a odczuciami widza. Myślę, że taki był reżyserski zamysł – pokazać izolację jednostek pogrążonych w syndromie stresu posttraumatycznego. Dramat o ludobójstwie w afrykańskiej Rwandzie w 1994 roku powstawał kilka lat m.in. z powodu poważnej choroby Krzysztofa Krauzego, który zmarł w 2014 roku na nowotwór. Obraz jest zatem w głównej mierze dziełem jego żony i siłą rzeczy zapisem podwójnej traumy:…

Udostępnij: