Aleksander Ścibor-Rylski

W analogu i cyfrze (2): „Szwadron” Machulskiego i cień obcej armii

W analogu i cyfrze (2): „Szwadron” Machulskiego i cień obcej armii

Udostępnij:

W cyklu„W analogu i cyfrze”wracam do filmów zrealizowanych przed nastaniem ery cyfrowej.  Konfrontuję je z dzisiejszymi naszymi oczekiwaniami, sprawdzam, czy cienie utrwalone na światłoczułej taśmie mają nam jeszcze coś interesującego do powiedzenia. * * * Wydawałoby się, że po upadku komunizmu w Polsce powinno powstać sporo filmów o tematyce zakazanej czy też niewygodnej w PRL, tymczasem z różnych względów tak się nie stało. Zaraz po przełomie 1989 roku powstało zaledwie kilka ważnych filmów historycznych, m.in. Szwadron Juliusza Machulskiego i Pierścionek z orłem w koronie Andrzeja Wajdy, oba miały premierę na festiwalu w Gdyni w 1992 roku. Zatrzymam się nad Szwadronem…

Udostępnij:
Powstańcy warszawscy po wojnie byli traktowani jak gryzonie

Powstańcy warszawscy po wojnie byli traktowani jak gryzonie

Udostępnij:

Powstańcy warszawscy, którym dziś oddajemy hołd, po wojnie z powodu prześladowań ukrywali swój udział w zrywie przeciwko Niemcom. Byli osaczani przez bezpiekę, szpiegowani, przesłuchiwani, wtrącani do więzień. I znienawidzeni przez funkcjonariuszy nowej komunistycznej władzy, którzy widzieli w nich zagrożenie. Sposób traktowania przez komunistów byłych powstańców warszawskich był przynajmniej do 1956 roku, jeśli nie dłużej, tematem tabu. Nie mówili o tym sami zainteresowani, by nie narażać się na represje, nie zauważali go filmowcy i pisarze. Z wyjątkiem jednego: Aleksandra Ścibora-Rylskiego. Ścibor walczył w Powstaniu, był ciężko ranny. Po zakończeniu wojny przystąpił do budowania nowej politycznej rzeczywistości jako reporter, pisarz oraz scenarzysta…

Udostępnij: