Gomorra

Chłopcy z neapolitańskich ulic. Recenzja „Piranii”

Chłopcy z neapolitańskich ulic. Recenzja „Piranii”

Udostępnij:

Łatwo pomylić się w ocenie tego filmu. Zwieść może beztroska atmosfera towarzysząca poczynaniom grupki nastolatków na ulicach Neapolu i „opatrzone” gangsterskiego motywy. Tymczasem adaptacja powieści Roberto Saviano Chłopcy z paranzy dostarcza wiele krytyki nie tylko mafijnej tradycji, ale i konsumpcyjnej zachodniej cywilizacji. Po pierwsze, jest to pierwszorzędnie opowiedziane, z młodzieńczą energią i wiarą w moc wydarzeń i konfliktów kino społeczne. Grupka chłopaków pod wodzą przebojowego Nicola postanawia przejąć władzę nad jedną z neapolitańskich dzielnic z prawem do opieki nad kupcami i pobieraniem haraczu. Są bezczelni i zdeterminowani. Wzorce wynieśli z ulicy. Bossowie i klany camorry są dla nich bohaterami. W…

Udostępnij:
Recenzja „Dogmana”: Niewolnik i jego pan

Recenzja „Dogmana”: Niewolnik i jego pan

Udostępnij:

Gdyby Dogmana wyreżyserował ktoś inny niż Matteo Garrone, film z pewnością poniósłby klapę. Z prostej przyczyny, takiej mianowicie, że sama historia po odarciu ze skóry niewiele daje mięsa do nakręcenia filmu szczególnie wciągającego, nie mówiąc już wybitnego. A tymczasem Matteo Garrone przerobił ten szkielet na dzieło. Nazwisko Matteo Garrone jest pisane nie tylko we Włoszech dużymi literami od czasu, gdy 10 lat temu 40-letni podówczas reżyser zekranizował głośny reportaż literacki Roberta Saviano o neapolitańskiej mafii camorrze – Gomorra. Film zdobył wielkie uznanie światowej krytyki i publiczności. Został nagrodzony  Grand Prix na Festiwalu w Cannes (przegrał rywalizację o Złotą Palmę z…

Udostępnij: