islam

Młody dżihadysta. Recenzja filmu braci Dardenne

Młody dżihadysta. Recenzja filmu braci Dardenne

Udostępnij:

Nie sposób wyobrazić sobie Belgii bez Manneken pis, znakomitego piwa i filmowców braci Jeana-Pierre’a i Luca Dardenne. Z tym że społeczne kino braci nie nadaje się do turystycznego folderu, gdyż bazuje na prawdziwych obserwacjach i niekłamanych emocjach. A w najnowszym przypadku – w filmie Młody Ahmed – szczególnie, gdyż mówi o islamistycznym zagrożeniu w dostatniej Belgii. Tytułowy Ahmed to arabski nastolatek zanurzony po uszy w dogmatycznym islamie. Ahmed wierzy jedynie w Koran i Allacha, jest uprzedzony wobec asymilujących się z Belgami muzułmanów, oddala się od matki, która porzuciła obyczajowe zakazy. Jego autorytetem jest radykalny imam.   Twórcy przyjęli bardzo interesujące…

Udostępnij:
„Kafarnaum”: Dziecko jako medium nowoczesnej reżyserki [Recenzja]

„Kafarnaum”: Dziecko jako medium nowoczesnej reżyserki [Recenzja]

Udostępnij:

Najbardziej znana w Europie arabska reżyserka filmowa Nadine Labaki w swym bez wątpienia najlepszym filmie przedefiniowuje obraz biblijnego Kafarnaum – pogańskiego miasta upadku i grzechu, w którym Jezus dokonał najwięcej cudów. W jej współczesnym Kafarnaum, czyli Bejrucie, Bóg nie dokonuje już cudów. Albo inaczej – jego interwencja jest słabo widoczna, gdyż przesłania ją bunt 12-letniego chłopca Zaina przeciw zacofanym rodzicom. Taka postawa zaprowadza go do sądu. Nadine Labaki prezentuje w dziele najlepsze składniki swojego stylu: niesamowite wyczucie filmowych konwencji, upodobanie do arabskiej ornamentyki przejawiające się bogatą paletą barw, skłonność do używania lekkiego tonu w ważnych sprawach i do improwizacji. Ten…

Udostępnij:
Rzeczywistość dogania fikcję literacką. Michel Houellebecq a wybory we Francji

Rzeczywistość dogania fikcję literacką. Michel Houellebecq a wybory we Francji

Udostępnij:

Francuski pisarz Michel Houellebecq przeżywa drugą (a może i entą) młodość, gdyż jego futurologiczna powieść Uległość  z 2015 roku często pojawia się w komentarzach po zwycięstwie Mannuela Macrona w I turze prezydenckich wyborów we Francji. Co prawda Houellebecq opisuje w powieści wybory prezydenckie 2022 roku, ale już dziś można zaobserwować we francuskim życiu politycznym przewidziane przez pisarza mechanizmy blokowania przez mainstream kandydatki Frontu Narodowego Marie Le Pen, oraz mechanizmy dogadywania się establishmentu z umiarkowanym odłamem francuskiego islamu. Mannuel Macron jest  kandydatem nowej, centrowej lewicy, ale tylko pozornie człowiekiem spoza systemu, bo przez wiele lat funkcjonował w otoczeniu urzędującego jeszcze prezydenta…

Udostępnij:
Antytotalitarna i antyreligijna powieść Boualema Sansala “2084. Koniec świata”. [Recenzja]

Antytotalitarna i antyreligijna powieść Boualema Sansala “2084. Koniec świata”. [Recenzja]

Udostępnij:

Wydana przez wydawnictwo Sonia Draga powieść algierskiego pisarza Boualema Sansala “2084. Koniec świata” ma strukturę labiryntu: główny bohater Ati w miarę przybliżania się do prawdy o totalitarnym państwie, w jakim żyje, coraz bardziej przekonuje się, że traci szansę na wyjście z niewoli. Katastroficzny tytuł powieści najlepiej tłumaczy poniższy cytat: “Widział, jak nadchodzi rok 2084 i święte wojny oraz nuklearne holokausty. Co więcej, widział narodziny broni absolutnej, której nie trzeba produkować, ani kupić: całe narody naładowane straszliwą przemocą. Wszystko było możliwe do przewidzenia, ale nie słuchano tych, którzy mówili: “Nigdy więcej”, i tych którzy powtarzali: “Już nigdy więcej”. Wszystko zaczęło się…

Udostępnij:
“Apostoł”. Film o muzułmanach dla chrześcijan

“Apostoł”. Film o muzułmanach dla chrześcijan

Udostępnij:

Imię Akim po arabsku znaczy “mądrość”, zaś po hebrajsku “Bóg jest obietnicą”. Nosi je młody francuski muzułmanin, który ma wybrać drogę imama. Właśnie dowiaduje się, że została zamordowana siostra księdza, który mieszka przy jego ulicy. Akima zaskakuje, że mimo tragedii ksiądz nie wyprowadza się z domu, pozostaje na miejscu, by ulżyć w cierpieniu rodzicom mordercy. Nic nie wiedziałem o filmie “Apostoł” francuskiej reżyserki Cheyenne Carron, oprócz tego, że opowiada o muzułmanach i że jest zakazany we Francji ze względów bezpieczeństwa. Nos mi jednak podpowiadał, że “Apostoł” może być produkcją co najmniej ciekawą i nie zastanawiając się wiele pojechałem na projekcję…

Udostępnij: