Jonathan Pryce

Przejrzysta forma „Żony” Björna Runge [Recenzja]

Przejrzysta forma „Żony” Björna Runge [Recenzja]

Udostępnij:

Dramat wybitnego szwedzkiego reżysera teatralnego i filmowego Björna Runge’a Żona cechują znakomite dialogi i aktorstwo, umiar w stosowaniu środków wyrazu,  formalna przejrzystość i niebanalna tematyka.   Żona jest pierwszym filmem Björna Runge  nakręconym w języku angielskim. Choć akcja rozgrywa się głównie w Sztokholmie, obraz powstał w Szkocji. Także scenariusz urodził się  w języku angielskim – jego autorką jest Amerykanka Jane Anderson, która na warsztat wzięła powieść  Meg Wolitzer Żona (w Polsce ukazało się kilka wydań). Björna Runge zachęciły do zajęcia się tematem przede wszystkim pierwszorzędne dialogi. Budują napięcie między bohaterami, w zdaniach odbijają się ich cechy charakteru, one decydują o nerwie…

Udostępnij:
Don Kichot dziełem życia Terry’ego Gilliama? [Recenzja]

Don Kichot dziełem życia Terry’ego Gilliama? [Recenzja]

Udostępnij:

Trudno powiedzieć, czy amerykański reżyser Terry Gilliam oglądał legendarny film Wojciecha J. Hasa Rękopis znaleziony w Saragossie. Ale przyjmijmy, że tak, gdyż w swoim najnowszym dziele Człowiek, który zabił Don Kichota mistrzowsko stosuje metodę płynnego przechodzenia od jednej „rzeczywistości” do drugiej. Fabuła płynie jak we śnie. Zgrzyt pojawia się dopiero pod koniec filmu, gdy reżyser wpada w gigantyczną operowość. Nagle pryska baśniowy czar. Nadmiar słońca może grozić udarem, tym bardziej gdy świeci na niebie Hiszpanii. Może zamienić  rzeczywistość w halucynację albo sen. Czegoś podobnego doświadcza reżyser reklam Toby (gra go Adam Driver znany choćby z Patersona Jima Jarmuscha), który nie…

Udostępnij: