Złota Palma

„Nędznicy” jak dzikie zwierzęta [Recenzja]

„Nędznicy” jak dzikie zwierzęta [Recenzja]

Udostępnij:

W Nędznikach kino jest nieoswojonym dzikim zwierzęciem nie potrzebującym złotych, estetycznych klatek. Rzeczywistość ekranowa sama się tłumaczy bez zbędnych rusztowań. Debiut fabularny francuskiego reżysera malijskiego pochodzenia Ladj Ly Nędznicy był prawdziwą sensacją na ubiegłorocznym festiwalu w Cannes. Mało znany reżyser, na domiar wywodzący się nie z klasy  mieszczańskiej, jak to zwykle bywa we francuskiej  branży filmowej, ale z rodziny imigrantów, pokonał takie gwiazdy kina, jak Quentin Tarantino, Xavier Dolan, Ken Loach, bracia Dardenne, Pedro Almodóvar, zdobywając nagrodę jury za najlepszy film. W ślad jurorów poszli prawie wszyscy francuscy recenzenci przyznając obrazowi największą liczbę gwiazdek. Nędznicy zdobyli też wiele innych trofeów,…

Udostępnij:
Recenzja „Dogmana”: Niewolnik i jego pan

Recenzja „Dogmana”: Niewolnik i jego pan

Udostępnij:

Gdyby Dogmana wyreżyserował ktoś inny niż Matteo Garrone, film z pewnością poniósłby klapę. Z prostej przyczyny, takiej mianowicie, że sama historia po odarciu ze skóry niewiele daje mięsa do nakręcenia filmu szczególnie wciągającego, nie mówiąc już wybitnego. A tymczasem Matteo Garrone przerobił ten szkielet na dzieło. Nazwisko Matteo Garrone jest pisane nie tylko we Włoszech dużymi literami od czasu, gdy 10 lat temu 40-letni podówczas reżyser zekranizował głośny reportaż literacki Roberta Saviano o neapolitańskiej mafii camorrze – Gomorra. Film zdobył wielkie uznanie światowej krytyki i publiczności. Został nagrodzony  Grand Prix na Festiwalu w Cannes (przegrał rywalizację o Złotą Palmę z…

Udostępnij:
Stalinizm i magia. Recenzja „Zimnej wojny”

Stalinizm i magia. Recenzja „Zimnej wojny”

Udostępnij:

„Wszyscy jesteśmy jak dzieci. Jak głupie, oszalałe dzieci” –  słowa te pochodzące z kultowego już dziś filmu Tadeusza Konwickiego Ostatni dzień lata (1958) z powodzeniem mogłyby posłużyć za motto obrazu Pawła Pawlikowskiego, który podobnie jak nieżyjący pisarz opowiada o miłości niemożliwej, fatalnej, na której cieniem kładzie się wojenna przeszłość. W filmie Pawlikowskiego najciekawsza jest sfera zasłon i  przemilczeń, bo, to co widoczne aż nadto magnetyzuje widza. Przed oczami wirują pary; z  wszystkimi odcieniami bieli i czerni współbrzmi przebogata ścieżka muzyczna. Narracja wizualna splata się z audio, obie na siebie wpływają, uzupełniają, współtworzą znaczenia. Najpierw zdjęcia ludowych muzyków. Brudne ręce, liche…

Udostępnij:
Pawlikowski powalczy o Złotą Palmę w Cannes

Pawlikowski powalczy o Złotą Palmę w Cannes

Udostępnij:

Zimna wojna – nowy film zdobywcy Oscara za Idę, Pawła Pawlikowskiego powalczy o Złotą Palmę 71. festiwalu filmowego w Cannes. To pierwsza od 37 lat polska produkcja, która znalazła się w Konkursie Głównym najważniejszej imprezy filmowej świata. Zimna wojna opowiada historię wielkiej i trudnej miłości dwojga ludzi, którzy nie potrafią ze sobą być i jednocześnie nie mogą być bez siebie. W ich role wcielają się Tomasz Kot i Joanna Kulig, którym na ekranie partnerują Agata Kulesza i Borys Szyc. Wydarzenia pokazane w filmie rozgrywają się latach 50. i 60. XX wieku, w Polsce i budzącej się do życia Europie, a…

Udostępnij:
Poczciwy Daniel Blake. [Recenzja filmu]

Poczciwy Daniel Blake. [Recenzja filmu]

Udostępnij:

  Nagrodzony Złotą Palmą w Cannes film „Ja, Daniel Blake” Kena Loacha nie ma w Polsce najlepszych recenzji. Podkreśla się, że polityk Loach po raz kolejny pokonał artystę Loacha, w efekcie czego film jest nachalnie publicystyczny. Może i tak, ale pokazanie kogoś tak naturalnego w swojej dobroci jak tytułowy Daniel Blake, jest  niepodważalną wartością obrazu i usuwa w cień wszystkie jego słabości. Bohaterami społecznych filmów angielskiego twórcy Kena Loacha są ludzie z najniższych klas, co należy tłumaczyć robotniczym pochodzeniem reżysera.  Loach angażuje do swoich filmów amatorów (rewelacyjny Dave Johns jako Daniel Blake) i pokazuje ich w zderzeniu z kapitalistycznym systemem….

Udostępnij: