Na kanale YouTube ponownie można oglądać zablokowaną 23 września br. anglojęzyczną wersję animacji komputerowej Niezwyciężeni, przygotowanej przez IPN z okazji kolejnej rocznicy sowieckiej napaści na Polskę 17 września 1939 roku. Film robi wrażenie pod względem siły przekazu. Mówi wprost: w 1939 roku na Polskę napadły dwa ościenne państwa, Niemcy hitlerowskie i Rosja sowiecka, oraz że nasz kraj był okupowany przez tę drugą potęgę aż 45 lat.
Anglojęzyczna wersja Niezwyciężonych The Unconquered zniknęła z oficjalnego kanału IPN na YouTube z powodu rzekomego naruszenia praw autorskich, ale od 24 września znów jest dostępna w sieci. W ciągu kilku dni od daty premiery (15 września br.) film w dwóch wersjach obejrzało na całym świecie ponad milion internautów. Kilkuminutowa animacja robi wrażenie artystyczną realizacją, stylizowaną na filmy grozy i fantasy, skondensowanym scenariuszem oraz wymową, sprowadzającą się do tego, by uświadomić światowemu odbiorcy, że Polska, która padła ofiarą dwóch brutalnych totalitaryzmów, podniosła się z kolan dzięki determinacji i odwadze Polaków. Choć Niemcy zaprowadzili w naszym kraju niespotykany nigdy wcześniej terror, choć założyli obozy koncentracyjne, choć Sowieci wymordowali w Katyniu, Miednoje i Charkowie ok. 20 tys. polskich oficerów i choć zesłali tysiące obywateli II RP na nieludzką ziemię, Polska nigdy się nie poddała. Działało Polskie Państwo Podziemne, Polacy ratowali Żydów przed eksterminacją, ci wzniecili własne powstanie, a zryw Powstania Warszawskiego był wyjściem z mroków niewoli ku światłu niepodległości, która ostatecznie nadeszła w 1989 roku. Film kończą znamienne, wypowiedziane przez dowódcę Dywizjonu 303 gen. Witolda Urbanowicza słowa „My nie błagamy o wolność, my o nią walczymy…”.
Lektorem anglojęzycznej wersji Niezwyciężonych jest angielski aktor Sean Bean, gwiazdor Władcy Pierścieni i Gry o tron. Przygotowywana jest rosyjska wersja językowa.
Film rozpoczyna międzynarodową akcję edukacyjną, której celem jest przedstawienie polskiej oceny historycznej okresu 1939-1989.
Produkcja: IPN, studio kreatywne Fish Ladder i firma Juice.