“Pinokio”, “Shadow” i “Atlantyk” na VOD

Premiera najnowszego Bonda Nie czas umierać z powodu koronawirusa została przełożona na listopad 2020 roku. Natomiast Pinokio Matteo Garrone nie jest tak cierpliwy jak agent Jej Królewskiej Mości, nie będzie czekał na otwarcie kin i już wnet ma zagościć na Amazon Prime.

 Włosi obejrzeli najwcześniej film Matteo Garrone, co nie może dziwić, bo bajka Carlo Collodiego należy do ich narodowego kanonu. W grudniu ub. roku odbyła się kinowa premiera Pinokia, od jakiegoś czasu film jest dostępny na tamtejszych platformach cyfrowych, a 13 maja ma się ukazać na Blue-ray i DVD.

 Adaptację klasycznej bajki Collodiego o drewnianym pajacyku, który zamarzył zostać żywym chłopcem, wyreżyserował autor Dogmana i Pentamerona, dlatego należy przygotować się na mieszankę fantastycznego realizmu połączonego z hipertermiczną makabrą. Wybitny reżyser nawiązał do typowej dla Włochów chłopskiej wyobraźni pełnej okrucieństwa i nie  uznającej granic między cudami a przyziemnością;  w jego interpretacji Pinokia jest wiele surrealistycznych transmutacji.

Film nakręcono w Toskanii. Wizualna koncepcja wzorowana była na rysunkach Enrico Mazzantiego, ilustratora pierwszego wydania bajki Collodiego, oraz na obrazach XIX-wiecznej grupy malarzy toskańskich o nazwie Macchiaioli. Garrone inspirował się też klimatem filmowej adaptacji Pinokia z lat 70. w reżyserii mistrza włoskiej komedii Luigiego Comenciniego. Za charakteryzację był odpowiedzialny wybitny brytyjski wizażysta i makijażysta Mark Coulier. W roli mistrza Gepetta wystąpił Roberto Benigni, który 18 lat temu wyreżyserował własną wersję bajki i zagrał w niej główną rolę.

Shadow Zhanga Yimou. Fot. materiały prasowe.

Na platformy VOD zamiast do kin trafiło w kwietniu dzieło jednego z najbardziej rozpoznawalnych chińskich autorów, Shadow Zhanga Yimou.

Reżyser Czerwonego Sorga, Wracaj do domu, Zawieście czerwone latarnie, Domu latających sztyletów, Hero znany jest z cesarskiej wizualnej wyobraźni oraz z łączenia filmowych konwencji. Tym razem nakręcił widowisko fantasy utrzymane w dużej mierze w odcieniach szarości ze skromnymi kolorystycznymi akcentami.  

Historia rozgrywa się w okresie Trzech Królestw (III w. n.e.). Legendarny dowódca staje do walki o odzyskanie stolicy swego królestwa. Gdy zostaje ranny, ukrywa się przed światem, snując plan zemsty, a jego miejsce zajmuje sobowtór. Dworskie intrygi ujawniają słabe punkty wszystkich stron konfliktu, a reżyser z powodzeniem balansuje między moralitetem a pełnym efektownych scen kinem sztuk walki – wuxia.

Atlantyk – afrykańskie love story. Fot. YouTube

 Z produkcji wyświetlanych na platformach streamingowych warto jeszcze polecić dramat Atlantyk francuskiej debiutantki senegalskiego pochodzenia Mati Diop nagrodzony Grand Prix Festiwalu w Cannes’19. Jest to współczesne afrykańskie love story z elementami fantazji i krytyki społecznej.

17-letnia Ada, mieszkanka przedmieść senegalskiej stolicy Dakaru, ma poślubić bogatego Omara, ale kocha z wzajemnością biednego robotnika  Souleimana. Gdy Souleiman nie otrzymuje pieniędzy za pracę na budowie futurystycznej wieży, wypływa do Europy w poszukiwaniu lepszego życia, ale nigdy nie porzuca Ady. Łączy ich mistyczna więź. Godne uwagi są zdjęcia francuskiej operatorki Claire Mathon.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.