Greta Gerwig

Szyk przestawny w „Małych kobietkach” [Recenzja]

Szyk przestawny w „Małych kobietkach” [Recenzja]

Udostępnij:

Greta Gerwig prezentuje w ekranizacji XIX-wiecznej powieści Louisy May Alcott Małe kobietki przywiązanie do literackiego oryginału. Ale nie niewolnicze. Zaburza chronologię zdarzeń, wlewa w oryginał wiele elementów typowych dla dzisiejszego odczuwania świata. Urodzona w zubożałej rodzinie czołowa amerykańska XIX-wieczna pisarka Louis May Alcott (1832–1888) od dzieciństwa pisała opowiadania; literatura tworzyła schron dla jej wrażliwości i dawała możliwość ucieczki od trudności życiowych. Z braku pieniędzy musiała przerwać szkolną naukę, uczyła się w domu najpierw pod okiem postępowego ojca Amosa Bronsona Alcotta, także samouka, później jego wybitnych przyjaciół Henry’ego Davida Thoreau, Ralpha Waldo Emersona i Theodore’a Parkera. Wszyscy oni byli wyznawcami filozoficznego…

Udostępnij:
Matka i córka. Recenzja filmu „Lady Bird”

Matka i córka. Recenzja filmu „Lady Bird”

Udostępnij:

Choć Lady Bird jest debiutem fabularnym Grety Gerwig, widać, że reżyserka nie należy do nowicjuszek. Znana jest przecież z udziału w różnych artystycznych konfiguracjach kina spoza głównego nurtu. Występowała w filmach Noaha Baumbacha i Joe’a Swanberga, niektóre z nich współreżyserowała i pisała scenariusze. Wymienieni reżyserzy mają swój określony rodowód. W przypadku twórczości Noaha Baumbacha (Greenbereg, Frances Ha) widać odwołania do amerykańskiego kina lat 70. oraz europejskiej Nowej Fali,  a jeśli chodzi o Joe Swanberga kłania się amerykańskie kino niezależne spod znaku mumblecore, czyli filmów realizowanych za bardzo małe pieniądze, w naturalnych wnętrzach, kręconych kamerą „z ręki” i przy udziale małych…

Udostępnij: