nacjonalizm

„Patria” – rozrachunkowa powieść o ETA

„Patria” – rozrachunkowa powieść o ETA

Udostępnij:

Wiosna jak lato, słońce tańczy po kobiecych twarzach, rowerzyści śmigają po szosach, ptaki ćwierkają (świergolą, szczebioczą, ciurkają), a ja przeczytałem ponad 600-stronicową książkę baskijskiego pisarza Fernando Aramburu Patria. Zupełnie nie żałuję spędzonego nad nią czasu. Patrię mimo objętości i poważnej tematyki czyta się lekko. Bez wątpienia należy do najciekawszych propozycji na półce z literaturą piękną, jakie ukazały się u nas na wiosnę. By się przekonać, jak duża i różnorodna jest to oferta, wystarczy wejść na portal Allegro (kliknij link: https://allegro.pl/kategoria/ksiazki-i-komiksy). Każdy miłośnik wartościowej beletrystyki znajdzie tam coś dla siebie. Fernando Aramburu urodził się w San Sebastian w 1959, ukończył filologię…

Udostępnij:
Feminizm i nacjonalizm. Ukraińskie pisarki po polsku

Feminizm i nacjonalizm. Ukraińskie pisarki po polsku

Udostępnij:

  Po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu ukazało się kilkadziesiąt utworów ukraińskich pisarek i poetek. W tomie zatytułowanym Modernistki. Antologia ukraińskiej prozy kobiecej okresu międzywojennego zgromadzono krótkie prozatorskie teksty piętnastu autorek, zarówno obywatelek II RP, jak i Rosji sowieckiej. Książka jest ważna także z ukraińskiego punktu widzenia, gdyż do tej pory na Ukrainie nie ukazał się tak obszerny wybór twórczości piszących pań. Ukrainistka Ola Hnatiuk podkreśla we wstępie, że obecność pisarek w ukraińskiej literaturze lat 1918 -1944  była z jednej strony przemilczana przez męską część literackiego Parnasu, z drugiej zaś wymazywana przez twórców sowieckiego kanonu literatury ukraińskiej z powodów narodowościowych….

Udostępnij:
Taras Wozniak: “Wołyń” Smarzowskiego służy diabłu

Taras Wozniak: “Wołyń” Smarzowskiego służy diabłu

Udostępnij:

W najnowszym numerze dwumiesięcznika Nowa Europa Wschodnia (styczeń-luty br.) warto przeczytać, oprócz wielu innych znakomitych tekstów, rozmowę z ukraińskim politologiem i kulturoznawcą, dyrektorem Lwowskiej Galerii Sztuki im. Borysa Woźnickiego  Tarasem Wozniakiem na temat polsko-ukraińskich zadrażnień wokół ludobójstwa wołyńskiego. Wybijającym się wątkiem wywiadu zatytułowanego Smarzowski jak Leni Rifensthal jest ostatni film polskiego reżysera Wołyń. Ot, kilka zaledwie akapitów, ale jakże ważnych, bo pokazujących, jak trudnym do przełknięcia jest dla części zachodnioukraińskiej inteligencji Wołyń. Taras Wozniak, choć widział tylko fragment obrazu (“nie miałem ochoty tracić dwóch godzin na cały film”), wyraża się o nim zdecydowanie negatywnie. Zostawmy na boku uwagę, że opiniowanie…

Udostępnij: