Władysław Pasikowski

Ryszard Kukliński zmienił bieg historii

Ryszard Kukliński zmienił bieg historii

Udostępnij:

Pośród nielicznych filmowych wywabiaczy brudnych plam historii Polski wysoko stawiam dramat Władysława Pasikowskiego Jack Strong o Ryszardzie Kuklińskim. Nie dlatego, że w tym roku, 13 czerwca, przypada 90. rocznica urodzin generała, i nie dlatego też, by film był jakoś szczególnie udany, tylko z powodu skuteczności w oczyszczaniu naszej świadomości z niewiedzy historycznej. Pasikowski nakręcił Jacka Stronga (premiera w 2014 roku) z inspiracji producentki Sylwii Wilkos, z którą kilka lat później, tym razem już jako scenarzystką, współpracował przy Kurierze o Janie Nowaku Jeziorańskim. Twórca Psów otrzymał od Wilkos niezbędny pakiet wiedzy na temat  Kuklińskiego, miał dostęp do wielu mało znanych dokumentów…

Udostępnij:
Dziewczyny nie miauczą. Recenzja trzecich „Psów”

Dziewczyny nie miauczą. Recenzja trzecich „Psów”

Udostępnij:

Jeszcze więcej krwi i sadyzmu, dwie spektakularne sceny, sporo autocytatów, ale dramaturgia i intryga szwankują. Takie są Psy 3.W imię zasad. Aha, nowa dziewczyna Pasikowskiego nie odbiega od ulubionego przez reżysera typu anorektycznej modelki, tyle że już nie robi “miau”. Władysław Pasikowski po nakręceniu Hansa Klossa: stawka większa niż śmierć, Jacka Stronga, Pitbulla: Ostatniego psa i Kuriera ugruntował swoją pozycję czołowego twórcy rozrywkowego kina głównie dla mężczyzn. Choć jego filmy nie są pozbawione wad, tworzą rozpoznawalną markę zlewającą się z nazwiskiem reżysera. Na Pasikowskiego chodzi się do kina od czasu pierwszych Psów. Reżyser ponad 25 lat temu złamał cenzuralne i…

Udostępnij:
Państwowotwórczy „Pitbull” [Recenzja]

Państwowotwórczy „Pitbull” [Recenzja]

Udostępnij:

Pitbull. Ostatni pies Władysława Pasikowskiego pozytywnie zaskakuje. Co prawda daleko mu jest do wzorcowego amerykańskiego kina gangsterskiego czy też policyjnego, jednak nie sposób zauważyć, że Pasikowski robi wszystko, by zapewnić publiczności dwie godziny przyzwoitej rozrywki. Mocnym kręgosłupem tej historii jest główny bohater, czyli  zagrany przez Marcina Dorocińskiego oficer „Despero” z wydziału terroru kryminalnego warszawskiej policji. „Despero” wie, kiedy ma tylko ugryźć przeciwnika, a kiedy go zagryźć na śmierć. Ma też swój honor i nawet szanuje kobiety  w przeciwieństwie do innych facetów, którzy traktują płeć piękną jak łupy wojenne, co w filmach Pasikowskiego nie jest przecież nowością. „Despero” wnika do gangu…

Udostępnij:
“Psom” Pasikowskiego stuknęła ćwiartka. Hau!

“Psom” Pasikowskiego stuknęła ćwiartka. Hau!

Udostępnij:

Dramat sensacyjny Władysława Pasikowskiego należy do najważniejszych filmów fabularnych, jakie nakręcono w Polsce po przełomie 1989 roku. Po raz pierwszy polski reżyser zaprezentował na dużym ekranie wielką erupcję przemocy, cynicznego języka oraz odważnego seksu, po raz pierwszy też pokazał w negatywnym świetle część byłych funkcjonariuszy komunistycznej Służby Bezpieczeństwa. Film doceniła widownia, szturmując kina w liczbie ponad trzystu tysięcy. A czytelnicy tygodnika “Film” przyznali dziełu Złotą Kaczkę za 1992 rok. W tym roku mija 25 lat od premiery Psów i z tej okazji warto trochę powęszyć wokół tematu. Rok 1992 był szczególny w naszym życiu politycznym. Po tym jak szef MSW…

Udostępnij: