Fatiha Akina interesuje człowiek na przecięciu kultur niemieckiej i tureckiej, człowiek w jakiejś części obcy wobec samego siebie, stojący nad życiową przepaścią. W głośnym filmie Głową w mur połączył losy dwójki niedoszłych samobójców wyalienowanych w tureckim i niemieckim otoczeniu. W najnowszym dziele W ułamku sekundy pokazuje dramat młodej kobiety po śmierci męża i dziecka. Film zbudowany jest na skrajnych emocjach, które z brawurą wyraża aktorka Diane Kruger.
Na biuro podróży prowadzone przez osiadłego w Niemczech Turka zostaje dokonany zamach. W wyniku wybuchu bomby ginie właściciel z synkiem. Policja najpierw bierze pod uwagę przestępcze porachunki (mężczyzna był karany za handel narkotykami), odrzuca tezę wdowy o neonazistowskim podłożu ataku bombowego. Gdy w domu ofiary policja znajduje narkotyki, i ona staje się obiektem podejrzeń.
Reżysera a zarazem scenarzystę trzeba pochwalić za przejrzystą, trójdzielną budowę filmu. Najpierw mamy część rodzinną, gdy wybuch bomby niszczy szczęście małżeństwa Sekereci oraz bezradność kobiety wobec niszczącej jej traumy po śmierci bliskich. Później część sądową, czyli rozprawę dwójki młodych neonazistów, oraz ostatnią, sensacyjną, gdy główna bohaterka zaczyna tropić na własną rękę zamachowców. Wszystkie części spaja nić psychicznego osamotnienia kobiety, braku rezonansu z otaczającymi ją ludźmi.
Jest to film o neonazistowskim problemie Niemiec, o roli brunatnej, europejskiej „międzynarodówki”. Ale nie tylko. Reżyser poddaje wiwisekcji relacje między członkami niemieckiej rodziny głównej bohaterki. Pokazuje, że nie ma oparcia w rodzinie, matka wyrzuca jej, że wyszła za mąż za Turka, z kolei kurdyjscy teściowie chcą zabrać szczątki syna i wnuka, by pochować je w ziemi przodków. Ich zamiar można odebrać jago gest nieufności wobec niemieckiej synowej.
Film Fatiha Akina rani emocjonalnie jak gwoździe, którymi była wypełniona bomba neonazistów. Nikogo nie pozostawia obojętnym wobec cierpienia głównej bohaterki, każe też zająć stanowisko wobec poruszonego problemu etnicznej nienawiści. Jest tym bardziej poruszający, że bohaterka balansuje na krawędzi życia i śmierci oraz między przebaczaniem a nienawiścią wobec zamachowców. Ale też, co nie od razu jest do uchwycenia, prześwietla wnętrze przeciętnej Europejki, jak delikatne jest ono i podatne na wyniszczający ból. Reżyser umiejętnie sugeruje, że małżeństwo Katji i Nuriego było czymś więcej niż tylko udanym związkiem. Dzięki małżeństwu Katja odnalazła, czy wręcz ocaliła siebie samą (miała problemy z narkotykami), niestety, po śmierci męża i synka nicość znów ją wciąga do swojego jądra. Ostatnia część filmu przewrotnie zatytułowana jest Morze. Niestety, morska topiel i grecki błękit nie przynoszą Katji ukojenia.
W ułamku sekundy (Aus dem Nichts), Francja, Niemcy 2017, dramat (106 min), scen. i reż. Fatih Akin, w rolach głównych: Diane Kruger, Denis Moschitto, Numan Açar, poslka premiera: 23 lutego 2018.