Kobieta na skraju załamania nerwowego. Recenzja filmu „W ułamku sekundy”

Fatiha Akina  interesuje człowiek na przecięciu kultur niemieckiej i tureckiej, człowiek w jakiejś części obcy wobec samego siebie, stojący nad życiową przepaścią. W głośnym filmie Głową w mur połączył losy dwójki niedoszłych samobójców wyalienowanych w tureckim i niemieckim otoczeniu. W najnowszym dziele W ułamku sekundy pokazuje dramat młodej kobiety po śmierci męża i dziecka. Film zbudowany jest na skrajnych  emocjach, które z brawurą wyraża  aktorka Diane Kruger.

Na biuro podróży prowadzone  przez osiadłego w Niemczech Turka zostaje dokonany zamach. W wyniku wybuchu bomby ginie właściciel z synkiem. Policja najpierw bierze pod uwagę przestępcze porachunki (mężczyzna był karany za handel narkotykami), odrzuca tezę wdowy o neonazistowskim podłożu ataku bombowego. Gdy w domu  ofiary policja znajduje narkotyki, i ona staje się obiektem podejrzeń.

Reżysera a zarazem scenarzystę trzeba pochwalić za przejrzystą, trójdzielną budowę filmu. Najpierw mamy część rodzinną, gdy wybuch bomby niszczy szczęście małżeństwa Sekereci oraz bezradność kobiety wobec niszczącej  jej traumy po śmierci bliskich. Później część sądową, czyli  rozprawę dwójki młodych neonazistów, oraz ostatnią, sensacyjną, gdy główna bohaterka zaczyna tropić na własną rękę zamachowców. Wszystkie części spaja nić psychicznego osamotnienia kobiety, braku rezonansu z otaczającymi ją ludźmi.

Jest to film o neonazistowskim problemie Niemiec, o roli brunatnej, europejskiej  „międzynarodówki”. Ale nie tylko. Reżyser  poddaje wiwisekcji relacje między członkami niemieckiej rodziny głównej bohaterki. Pokazuje, że nie ma oparcia w rodzinie, matka wyrzuca jej, że wyszła za mąż za Turka, z kolei kurdyjscy teściowie chcą zabrać szczątki syna i wnuka, by pochować je w ziemi przodków. Ich zamiar można odebrać jago gest nieufności  wobec niemieckiej synowej.

Film Fatiha Akina  rani emocjonalnie jak gwoździe, którymi była wypełniona bomba neonazistów. Nikogo nie pozostawia obojętnym wobec cierpienia głównej bohaterki, każe też zająć stanowisko wobec poruszonego problemu etnicznej nienawiści. Jest tym bardziej poruszający, że bohaterka balansuje na krawędzi życia i śmierci oraz między przebaczaniem a nienawiścią wobec zamachowców. Ale też, co  nie od razu jest do uchwycenia, prześwietla wnętrze przeciętnej Europejki, jak delikatne jest ono i podatne na wyniszczający ból. Reżyser umiejętnie sugeruje, że małżeństwo Katji i Nuriego było czymś więcej niż tylko udanym związkiem. Dzięki małżeństwu Katja odnalazła, czy wręcz ocaliła siebie samą (miała problemy z narkotykami), niestety, po śmierci męża i synka nicość znów ją wciąga  do swojego jądra. Ostatnia część filmu przewrotnie zatytułowana jest Morze. Niestety, morska topiel i grecki błękit nie przynoszą Katji ukojenia.

W ułamku sekundy (Aus dem Nichts), Francja, Niemcy 2017, dramat (106 min), scen. i reż. Fatih Akin, w rolach głównych: Diane Kruger, Denis Moschitto, Numan Açar, poslka premiera: 23 lutego 2018.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.