„Eastern” w feministycznym szablonie [Recenzja]

Debiut fabularny Piotra Adamskiego jest ciekawie pomyślaną pod względem inscenizacji zdjęć wariacją na temat staroświeckiego kodeksu honorowego. Easternowi szkodzi jednak feministyczny szablon.

Jak sam tytuł wskazuje, chodzi o uzbrojony po zęby Dziki Zachód przeniesiony do futurystycznej Polski. Dwie bogate rodziny – Kowalscy i Nowakowie – wyniszczają się w myśl starotestamentowej zasady oko za oko, ząb za ząb. Śmierć członka jednej rodziny wymaga bezwzględnego wymierzenia kary drugiej. Spod władzy mężczyzn kreujących zasady tego okrutnego świata, wyłamują się dwie dziewczyny. Chcą po swojemu zakopać rów nienawiści.

Eastern jest ciekawie pomyślaną pod względem inscenizacji zdjęć wariacją na temat staroświeckiego kodeksu honorowego. Na ekranie króluje emocjonalny chłód a ludzie upodobnieni są do drapieżników. Wszystko to razem wzięte plus atmosfera niezrozumiałych zwyczajów przywołuje na myśl filmy greckiego reżysera Jorgosa Lanthimosa, ale polskiej produkcji mimo dobrych chęci daleko jest do wyrafinowanego antyhumanizmu pierwowzoru. W drugim przypadku wyraźniejszy jest jeszcze przekaz o tym, że to współczesna cywilizacja odczłowiecza ludzi, zamienia ich w biologiczne i społeczne automaty, w polskiej zaś chodzi przede wszystkim o lokalne podwórko, czyli krytykę konserwatywnych i populistycznych narracji, jak to ujął w języku „Krytyki Politycznej” reżyser na portalu filmpolski.pl.

Skoro Piotr Adamski nadaje swojemu debiutowi polityczny charakter, warto zadać pytanie, czy tylko jedna ze stron cywilizacyjnego sporu w Polsce i na świecie nie jest w stanie wyjść z kręgu swoich zgubnych wyobrażeń i uprzedzeń? Życie podpowiada co innego.

Wracając do filmu, szkoda, że w tym dramacie nie ma więcej pułapek i napięcia. Po wielce obiecującym początku szybko spada poziom adrenaliny, atmosfera thrillera rozrzedza się. Napięcie rośnie dopiero w ostatniej części i łącznie z zaskakującym zakończeniem ratuje film Adamskiego przed opatrzeniem go wyłącznie etykietą ciekawego artystycznego kina.

Ocena: 3,5/6

Studio Munka, w którym powstał film, informuje, że jego telewizyjna premiera odbędzie się pod koniec kwietnia br. w Canal+.

Eastern, Polska 2020, reż. Piotr Adamski, scen. Piotr Adamski i Michał Grochowiak, dramat (78 min), w rolach głównych występują: Maja Pankiewicz i Paulina Krzyżańska. Dystr. Against Gravity. Premiera w kinach: 26 czerwiec 2020. Fot. materiały prasowe.

Drogi Czytelnikujeśli smakują Ci moje teksty, postaw mi symboliczną kawę (kliknij w grafikę):

Postaw mi kawę na buycoffee.to

One comment

Skomentuj ET Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.