I wojna światowa

„1917” robi wrażenie, ale nie oszałamia [Recenzja]

„1917” robi wrażenie, ale nie oszałamia [Recenzja]

Udostępnij:

Pierwsze pół godziny robi wielkie wrażenie. Podążające za bohaterami kamery są ruchomymi świadkami ich trudnej wędrówki. Jednak po jakimś czasie nowatorski sposób filmowania zaczyna nieco nużyć swoją powtarzalnością. Film angielskiego reżysera Sama Mendesa 1917 wszedł do naszych kin z opinią faworyta tegorocznego rozdania Oscarów. Zdobył aż dziesięć nominacji do statuetek oraz dwa Złote Globy w kategoriach dramat wojenny i reżyseria (ten ostatni został przyznany Mendesowi po raz drugi). Dramat został nakręcony jednym długim ujęciem bez montażu, co ma mu utorować drogę do Oscarów. Nie jest to jednak do końca prawdą, bo w kilku miejscach reżyser zastosował przy użyciu cyfrowych sztuczek…

Udostępnij:
Trzy mity* w filmach „Piłsudski” i „Legiony”: komendanta, młodości i zwycięstwa

Trzy mity* w filmach „Piłsudski” i „Legiony”: komendanta, młodości i zwycięstwa

Udostępnij:

Dwie wrześniowe premiery o tematyce patriotycznej – Piłsudski Michała Rosy i Legiony Dariusza Gajewskiego –  powstały z dużym publicznym dofinansowaniem z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Trudno się dziwić, gdyż marszałek i jego legioniści w pełni  zasługują na utrwalenie na dużym ekranie z uwagi na towarzyszący im mit zwycięzców.   Pierwszy film opowiada o działalności niepodległościowej Piłsudskiego w latach 1901 – 1914. Akcja rozpoczyna się, gdy Józef Piłsudski “Ziuk” (Borys Szyc) ucieka ze szpitala psychiatrycznego i ponownie staje na czele polskiego podziemia niepodległościowego. Pod jego komendą powstaje Organizacja Bojowa PPS, później związek strzelecki. Piłsudski zostaje pokazany jako postać niejednoznaczna,…

Udostępnij:
Orlęta lwowskie, bohaterscy poprzednicy powstańców warszawskich

Orlęta lwowskie, bohaterscy poprzednicy powstańców warszawskich

Udostępnij:

Lektura albumowej książki prof. Wojciecha Roszkowskiego Orlęta Lwowskie pozwala zrozumieć, dlaczego młodzi obrońcy miasta w latach 1918-19 stali się trwałym elementem polskiej tradycji niepodległościowej. W październiku 1918 roku polskie siły zbrojne we Lwowie były bardzo osłabione w wyniku udziału mężczyzn w walkach na frontach I wojny światowej. W mieście przeważały kobiety, młodzież i osoby starsze. Pierwszy sformowany oddział Polskiej Organizacji Wojskowej pod komendą por. Ludwika de Laveaux liczył zaledwie ok. 300 zaprzysiężonych żołnierzy, w tym 40 kobiet i 80 gimnazjalistów. Mimo że Polacy stanowili większość mieszkańców Lwowa, pod względem militarnym byli słabsi. Pierwsze oddziały ukraińskich spiskowców pod komendą poety Dmytro…

Udostępnij:
Zanussi w galicyjskiej krainie śmierci

Zanussi w galicyjskiej krainie śmierci

Udostępnij:

Historyczny dramat Eter w reżyserii Krzysztofa Zanussiego (premiera 30.11.2018 ) z powodzeniem można umieścić w kolekcji polskich filmów o dawnej Galicji i o śmierci  człowieka i kultury. Przed Zanussim temat zmierzchu monarchii austro-węgierskiej podjęli: Wojciech Jerzy Has (Sanatorium pod Klepsydrą, 1973), Janusz Majewski (Lekcja martwego języka, 1979), Jerzy Kawalerowicz (Austeria, 1982) i Grzegorz Królikiewicz (Fort 13, 1983). W Eterze krzyżują się dwie filmowe szkoły: rzadka w twórczości Zanussiego sztuka opowiadania obrazem oraz typowa dla tego wybitnego reżysera literackość fabuły. W przededniu wybuchu I wojny światowej w przemyskiej twierdzy pojawia się lekarz uciekinier z Syberii. Medyk oferuje dowódcy fortecy swoje usługi….

Udostępnij: