feminizm

Czy Afryka potrzebuje zachodniej rewolucji? Recenzja filmu „Atlantyk”

Czy Afryka potrzebuje zachodniej rewolucji? Recenzja filmu „Atlantyk”

Udostępnij:

Debiut francusko-senegalskiej reżyserki Mati Diop  czaruje poetyckimi zdjęciami zrytmizowanymi z szumem oceanu i subtelną muzyką. Antropologiczna i geograficzna inność mają przyciągającą moc. Mati Diop to pierwsza czarnoskóra reżyserka, która wzięła udział w konkursie głównym festiwalu w Cannes. Za debiut fabularny Atlantyk zdobyła w 2019 roku Grand Prix. Historię grupy młodych mieszkańców Dakaru wyruszających z powodu biedy przez ocean do Hiszpanii opowiada z kobiecą wrażliwością. Film mógłby być bardziej brutalny i realistyczny, ale Mati Diop wybrała magiczny i metaforyczny styl, gdyż opowieść snuje z perspektywy młodej kobiety. Na poziomie ideowym reżyserka wyraża aprobatę dla skutków „arabskiej wiosny” widocznych – tak przynajmniej twierdzi…

Udostępnij:
„Proxima”: Powściągliwy dramat o macierzyństwie [Recenzja]

„Proxima”: Powściągliwy dramat o macierzyństwie [Recenzja]

Udostępnij:

Powściągliwy styl opowiadania oraz czysta grafika zdjęć koncentrują uwagę widzów na fizycznym i psychicznym zmaganiu się bohaterki z kolejnymi wyzwaniami. Proxima jest trzecią pełnometrażową fabułą w dorobku reprezentantki średniego pokolenia francuskich filmowców, reżyserki Alice Winocour. Pierwsze dwie poruszają temat ludzkich umysłów i ciał uwięzionych przez chorobę. Debiut Augustine opowiada prawdziwą historię młodej kobiety umieszczonej w 1873 roku w największym francuskim szpitalu  La Salpêtrière z powodu histerii. Bohaterem drugiego obrazu pt. Maryland jest żołnierz cierpiący na zespół stresu pourazowego. Wyprodukowana w 2019 roku Proxima wpisuje się w ten tematyczny zakres, czyniąc głównym bohaterem astronautkę poddaną morderczemu, męskiemu treningowi przed wyruszeniem z…

Udostępnij:
„Fuga”: przełamywanie wstydu [Recenzja]

„Fuga”: przełamywanie wstydu [Recenzja]

Udostępnij:

Pomiędzy filmami Robin Hood: początek a Grinch i Misja Yeti można natrafić w kinach na niełatwą w odbiorze Fugę Agnieszki Smoczyńskiej. Z uwagi na pesymistyczną tonację trudno polecać ten film pod choinkę. W tytule chodzi nie o fugę Bacha, a dysocjacyjną, czyli poważną chorobę psychiczną, będącą odpowiedzią organizmu na silny stres najczęściej pochodzący z okresu dzieciństwa. Pod wpływem traumy wywołanej np. wykorzystaniem seksualnym  lub przemocą fizyczną, psychika osoby nią dotkniętej rozczepia się; pamięć  bolesnego zdarzenia i związane z nią doświadczenia cielesne i emocje zaczynają żyć swoim życiem. Osoby takie cierpią na amnezję, często odbywają podróż w nieznane, zapominając o swoim…

Udostępnij:
Dokument „The Red Pill”: antyfeministyczna pigułka

Dokument „The Red Pill”: antyfeministyczna pigułka

Udostępnij:

Amerykańska reżyserka Cassie Jaye jeszcze do niedawna była zaangażowaną feministką. Nakręciła kilka nagradzanych filmów dokumentalnych. Podczas pracy nad kolejnym, tym razem o “kulturze gwałtu białych rasistów”, czyli jak feministki nazywają amerykańskich obrońców praw mężczyzn (MRA), zaczęła weryfikować swoje dotychczasowe poglądy. W konsekwencji miała problem z ukończeniem produkcji, projekt został finansowo uratowany dopiero dzięki internetowej zbiórce. The Red Pill – taki tytuł nosi film Cassie Jaye –  spotkał się z negatywną reakcją feministek i feministów. Zbierał skrajnie złe recenzje, był blokowany w Australii i Kanadzie. Osią narracyjną The Red Pill jest dziennik wideo, jaki prowadzi reżyserka podczas pracy nad filmem. Cassie…

Udostępnij:
Feminizm i nacjonalizm. Ukraińskie pisarki po polsku

Feminizm i nacjonalizm. Ukraińskie pisarki po polsku

Udostępnij:

Po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu ukazało się kilkadziesiąt utworów ukraińskich pisarek i poetek. W tomie zatytułowanym Modernistki. Antologia ukraińskiej prozy kobiecej okresu międzywojennego zgromadzono krótkie prozatorskie teksty piętnastu autorek, zarówno obywatelek II RP, jak i Rosji sowieckiej. Książka jest ważna także z ukraińskiego punktu widzenia, gdyż do tej pory na Ukrainie nie ukazał się tak obszerny wybór twórczości piszących pań. Ukrainistka Ola Hnatiuk podkreśla we wstępie, że obecność pisarek w ukraińskiej literaturze lat 1918 -1944  była z jednej strony przemilczana przez męską część literackiego Parnasu, z drugiej zaś wymazywana przez twórców sowieckiego kanonu literatury ukraińskiej z powodów narodowościowych. Badaczka…

Udostępnij:
Sztuczne zęby [Recenzja filmu “Toni Erdmann”]

Sztuczne zęby [Recenzja filmu “Toni Erdmann”]

Udostępnij:

Nakręcony w formule zwariowanej burleski trailer filmu Toni Erdmann zapowiada komedię. Ale jest to tylko chwyt marketingowy, zresztą znakomity. W rzeczywistości obraz  niemieckiej reżyserki Maren Ade w wielu momentach nie wyzwala śmiechu, a obnaża, także dosłownie, samotność i emocjonalną oziębłość ludzi sukcesu. Historia dotyczy relacji ojciec – córka. Winfried ma siwe włosy i zwariowane poczucie humoru. Urodził się, by robić psikusy bliskim i dalekim osobom. Po co? Taki ma sposób na budowanie więzi i na rozbijanie sztywniactwa wokół siebie. Natomiast Ines nie wdała się w tatusia. Jest poważna i “zarobiona” w dużej niemieckiej firmie consultingowej. Z tym że pod brzydko…

Udostępnij: