Isabelle Huppert

„Elle” Paula Verhoevena: mieszczańska perwersja [DVD, TV]

„Elle” Paula Verhoevena: mieszczańska perwersja [DVD, TV]

Udostępnij:

Pod względem gatunkowych oczekiwań w filmie Verhoevena więcej odnajdziemy elementów mieszczańskiej satyry i groteski  niż emocjonującego dreszczowca. Reżysera Paula Verhoevena miłośnikom kina nie trzeba przedstawiać. Karierę zaczął w rodzinnej Holandii, w jego pierwszych filmach grywał kultowy aktor Rutger Hauer, pod koniec lat 80. przeprowadził się do Hollywood, gdzie nakręcił genialnego Robocopa i Pamięć absolutną, potem m.in. skandalizujący Nagi instynkt z Sharon Stone. W Ameryce Verhoeven nie zatracił swojego indywidualnego, zimnego i wyrafinowanego stylu. Nawet w filmach gatunkowych podejmował intersujący go tematy rozbicia osobowości i ciała jako najważniejszego  medium. Od jakiegoś czasu artysta  znów kręci w Europie. Jego erotyczny thriller Elle…

Udostępnij:
Zgubne skutki internetu. „Happy End” Michaela Hanekego [Recenzja]

Zgubne skutki internetu. „Happy End” Michaela Hanekego [Recenzja]

Udostępnij:

Austriacki, a raczej europejski reżyser, bo za takiego uważa się Michael Haneke, uprawia kino artystyczne, w którym z trudem odnajdują się fani kina głównego nurtu. Filmy Hanekego są z zasady nieprzyjemne w odbiorze. Nie zapraszają w głąb obrazu, przeciwnie, budują bariery między odbiorcami a rzeczywistością przedstawioną. Widz ma świadomość, że jest intruzem w filmowym świecie Hanekego  zapośredniczonym przez różne ekrany, monitory, kamery, obiektywy. W warstwie psychologicznej przesycone są bezdusznym okrucieństwem i sadyzmem z pokaźną dawką szyderstwa i ironii. Na płaszczyźnie filozoficznej poddają surowej krytyce egoizm i moralne znieczulenie zachodniego bogatego mieszczaństwa. Jest jeszcze co najmniej jeden istotny element tej intrygującej…

Udostępnij: