komediodramat

Gorzki powrót do krainy dzieciństwa [recenzja „Ojca”]

Gorzki powrót do krainy dzieciństwa [recenzja „Ojca”]

Udostępnij:

Lekkość artystycznej ręki Kristiny Grozevej i Petara Valchanova rodzi skojarzenia z czeskimi filmami Milosza Formana.  Najsłynniejszy duet bułgarskich twórców filmowych nie obniża lotów. Po rewelacyjnych dramatach Lekcja i Sława po raz kolejny zaskakuje dziełem zdawałoby się bardzo prostym pod względem treści i formy, a jednocześnie głębokim, mądrym i poetycko ulotnym. Filmem, który prowadzi do krainy domowego ogniska. Ale jego ciepło można poczuć dopiero wtedy, gdy bohaterowie – ojciec i syn – przestają ze sobą walczyć. Rysujmy życie tylko takim jakie jest – mawiał mistrz Antoni Czechow. I tej zasady zdają się trzymać bułgarscy twórcy także w swoim najnowszym filmie, tym…

Udostępnij:
„Jojo Rabbit” tylko bawi [Recenzja]

„Jojo Rabbit” tylko bawi [Recenzja]

Udostępnij:

Na komedię Jojo Rabbit warto pójść do kina dla udanych gagów. Film odpręża. Natomiast nie dostarcza żadnej cennej wiedzy na temat II wojny światowej, a nawet może ją wypaczać przy powszechnej historycznej indolencji. Artystom przysługuje przywilej naśmiewania się z władców i przywódców politycznych. Z tego prawa skorzystał Charlie Chaplin w swojej komedii o Hitlerze Dyktator (1940). Podobnie uczynił Ernst Lubitsch reżyserując genialną czarną komedię o polskim podziemiu Być albo nie być (1942). Po 40 latach do pomysłu Lubitscha wrócił Alan Johnson nową wersją Być albo nie być z Melem Brooksem i Anne Bancroft w rolach głównych i z wariacko sparodiowanymi…

Udostępnij:
Historia pewnego małżeństwa. Dyskretny film Noaha Baumbacha [Recenzja]

Historia pewnego małżeństwa. Dyskretny film Noaha Baumbacha [Recenzja]

Udostępnij:

Jedyną wadą dramatu Noaha Baumbacha Historia małżeńska jest nadmiar dialogów, sprawiających, że bardziej jest do czytania (ewentualnie słuchania), niż oglądania. Reszta zadziwia autentyzmem oraz brakiem pretensjonalności w pokazaniu życiowych sytuacji.   Noah Baumbach podobnie jak jego starszy kolega po fachu Woody Allen obrazuje w swoich filmach grupę społeczną, z jakiej się sam wywodzi, czyli mieszczuchów z klasy średniej zajmujących się artystycznymi zajęciami, pisarstwem, aktorstwem, reżyserią. Tzw. proza życia jest dla niego ciekawsza niż wydumane fabuły, dlatego tematy czerpie z własnej biografii i osób z najbliższego otoczenia. Wielu uważa jego filmy za autobiograficzne, ale on sam woli je nazywać osobistymi, gdyż  bardziej…

Udostępnij:
„Oni”: Bunga bunga pod wulkanem [Recenzja]

„Oni”: Bunga bunga pod wulkanem [Recenzja]

Udostępnij:

Osoby, które spodziewają się totalnej krytyki Silvio Berlusconiego w filmie Oni Paolo Sorrentino, mogą się poczuć zawiedzione. Oto najwybitniejszy współczesny włoski reżyser nie poddaje swojego bohatera radykalnym ośmieszającym zabiegom, nie zamienia go w klowna. Przeciwnie, próbuje zrozumieć, a przez to zrozumieć samych Włochów. Bo i o nich, jak wskazuje tytuł, jest ten film. Gdy w naszych kinach od grudnia wyświetlana jest przeznaczona na rynek zagraniczny jedna krótsza wersja filmu Oni, Włosi mają już za sobą premierę drugiej części. Obie bardzo się spodobały we Włoszech, królowały w box office’ach. Twórca kina artystycznego, jakim jest Sorrentino, odniósł sukces komercyjny. Czyżby autor Wielkiego…

Udostępnij:
Chłopięce marzenia o bohaterstwie. Recenzja „Boso po ściernisku”

Chłopięce marzenia o bohaterstwie. Recenzja „Boso po ściernisku”

Udostępnij:

W najnowszym swoim filmie  popularny czeski reżyser Jan Svěrák zdaje się twierdzić, że ciężko być prawdziwym wojownikiem i bohaterem, gdy się należy do tak małego i doświadczonego przez historię narodu jak Czesi. Co najwyżej można pomarzyć o wielkich zwycięstwach jak główny bohater tego komediodramatu – kilkuletni Eda. Jan Svěrák wespół ze swoim ojcem scenarzystą i aktorem Zdenkiem Svěrákiem wkłada w swoje filmy szlachetną dawkę eskapizmu. Bo choć opowiada z reguły o poważnych sprawach, to w ludycznym kostiumie, karnawałowo swobodnym, by pomieścić zarówno melancholię, jak i humor. W ostatnich filmach duet Svěráków przejawia też skłonność do magii, ale nie ciężkawej, tylko…

Udostępnij: