kino niezależne

Kino i perfumy. Rozmowa z francuską reżyserką Cheyenne-Marie Carron

Kino i perfumy. Rozmowa z francuską reżyserką Cheyenne-Marie Carron

Udostępnij:

Cheyenne-Marie Carron jest mało znaną w Polsce niezależną francuską reżyserką filmową. A szkoda, bo dysponuje znakomitym warsztatem, oryginalnym stylem i proponuje konserwatywne spojrzenie na współczesność. Francuzka reżyseruje i produkuje filmy na podstawie własnych scenariuszy od 2001 roku. Jej filmografia liczy 11 tytułów. Znany w Polsce Apostoł głosi pochwałę chrześcijaństwa w kontekście islamskiego fanatyzmu. Film Patries wymierzony jest w rasizm, La Chute des hommes w terroryzm dżihadystów, La Morsure des Dieu broni farmerów w obliczu globalizacji, a Jeunesse aux coeurs ardents głosi pochwałę wojskowych cnót. Na premierę czeka Le corps sauvage o młodej łuczniczce, którą w świat tradycyjnego łowiectwa wtajemnicza dziadek….

Udostępnij:
Noc wesołych trupów. Polecam „Taką piękną katastrofę” [DVD, VOD]

Noc wesołych trupów. Polecam „Taką piękną katastrofę” [DVD, VOD]

Udostępnij:

W listopadowe ponure dni polecam zażyć mocną dawkę komedii amerykańskiego reżysera Todda Bergera Taka piękna katastrofa (2012). Jest niezależną produkcją drwiącą z… niezależnych filmów amerykańskich w stylu mumblecore. 30-letnia singielka wraz ze swoim nowym chłopakiem przybywa do przyjaciół na niedzielne przyjęcie. Jej poprzedni faceci byli – jak mówi – świrami, dlatego chce poddać ocenie znajomych kolejnego. Gromadka poddaje gościa swoistemu testowi z poczucia  humoru, w tzw. międzyczasie wychodzi na jaw, że między zebranymi przyjaciółmi – młodymi parami – nie wszystko udaje się w życiu osobistym. Ich związki wiszą na przysłowiowym włosku. Jakby tego było mało, nadchodzi wielka, chemiczna katastrofa. Każda…

Udostępnij:
Matka i córka. Recenzja filmu „Lady Bird”

Matka i córka. Recenzja filmu „Lady Bird”

Udostępnij:

Choć Lady Bird jest debiutem fabularnym Grety Gerwig, widać, że reżyserka nie należy do nowicjuszek. Znana jest przecież z udziału w różnych artystycznych konfiguracjach kina spoza głównego nurtu. Występowała w filmach Noaha Baumbacha i Joe’a Swanberga, niektóre z nich współreżyserowała i pisała scenariusze. Wymienieni reżyserzy mają swój określony rodowód. W przypadku twórczości Noaha Baumbacha (Greenbereg, Frances Ha) widać odwołania do amerykańskiego kina lat 70. oraz europejskiej Nowej Fali,  a jeśli chodzi o Joe Swanberga kłania się amerykańskie kino niezależne spod znaku mumblecore, czyli filmów realizowanych za bardzo małe pieniądze, w naturalnych wnętrzach, kręconych kamerą „z ręki” i przy udziale małych…

Udostępnij: