kino amerykańskie

„Polowanie” – satyra na lewicową i prawicową Amerykę [Recenzja]

„Polowanie” – satyra na lewicową i prawicową Amerykę [Recenzja]

Udostępnij:

Przemoc w tym filmie jest skrajnie sadystyczna i wyrafinowana, jednocześnie opakowana w wiele warstw ironii. O  obrazie Craiga Zobela zrobiło się głośno, nim wszedł na ekrany kin. Gdy prezydent Trump dowiedział się w sierpniu ub. roku o tym, że The Hunt opowiada o członkach białej liberalnej elity, którzy polują na amerykańskich „wieśniaków”,  zaćwierkał, że film powstał po to, by rozpalać i powodować chaos. Premiera Polowania została odłożona, ale nie z powodu słów prezydenta, ale innego – po masowych strzelaninach w Dayton w Ohio i El Paso w Teksasie był zły czas dla tego rodzaju produkcji. Jej premiera odbyła się dopiero…

Udostępnij:
„Pierwszy reformowany” w streamingu – duchowy surwiwal Paula Schradera [Recenzja]

„Pierwszy reformowany” w streamingu – duchowy surwiwal Paula Schradera [Recenzja]

Udostępnij:

Scenarzysta słynnych filmów Martina Scorsese Taksówkarz i Wściekły byk opowiada o winie i karze z jeszcze większym religijnym natężeniem. Pastor Ernst Toller przygotowuje swój kościół do ponownej konsekracji z okazji 250-lecia parafii. Ale cierpi na depresję z powodu śmierci syna i odejścia żony. Dużo pije. Jedynym niemym świadkiem jego duchowych rozterek jest prowadzony dziennik, będący swego rodzaju konfesjonałem jak i ringiem, na którym pastor zmaga się ze swoimi słabościami. Jest głosem rozpaczy skierowanym do Boga. Duchowny wychodzi ze swojej introwersji, gdy o pomoc prosi go młoda parafianka. Mąż namawia ją do dokonania aborcji, gdyż nie widzi przyszłości dla swojego dziecka…

Udostępnij:
Szyk przestawny w „Małych kobietkach” [Recenzja]

Szyk przestawny w „Małych kobietkach” [Recenzja]

Udostępnij:

Greta Gerwig prezentuje w ekranizacji XIX-wiecznej powieści Louisy May Alcott Małe kobietki przywiązanie do literackiego oryginału. Ale nie niewolnicze. Zaburza chronologię zdarzeń, wlewa w oryginał wiele elementów typowych dla dzisiejszego odczuwania świata. CZYTAJ TAKŻE: Matka i córka. Recenzja filmu “Lady Bird” Urodzona w zubożałej rodzinie czołowa amerykańska XIX-wieczna pisarka Louis May Alcott (1832–1888) od dzieciństwa pisała opowiadania; literatura tworzyła schron dla jej wrażliwości i dawała możliwość ucieczki od trudności życiowych. Z braku pieniędzy musiała przerwać szkolną naukę, uczyła się w domu najpierw pod okiem postępowego ojca Amosa Bronsona Alcotta, także samouka, później jego wybitnych przyjaciół Henry’ego Davida Thoreau, Ralpha Waldo…

Udostępnij:
Historia pewnego małżeństwa. Dyskretny film Noaha Baumbacha [Recenzja]

Historia pewnego małżeństwa. Dyskretny film Noaha Baumbacha [Recenzja]

Udostępnij:

Jedyną wadą dramatu Noaha Baumbacha Historia małżeńska jest nadmiar dialogów, sprawiających, że bardziej jest do czytania (ewentualnie słuchania), niż oglądania. Reszta zadziwia autentyzmem oraz brakiem pretensjonalności w pokazaniu życiowych sytuacji.   Noah Baumbach podobnie jak jego starszy kolega po fachu Woody Allen obrazuje w swoich filmach grupę społeczną, z jakiej się sam wywodzi, czyli mieszczuchów z klasy średniej zajmujących się artystycznymi zajęciami, pisarstwem, aktorstwem, reżyserią. Tzw. proza życia jest dla niego ciekawsza niż wydumane fabuły, dlatego tematy czerpie z własnej biografii i osób z najbliższego otoczenia. Wielu uważa jego filmy za autobiograficzne, ale on sam woli je nazywać osobistymi, gdyż  bardziej…

Udostępnij:
Horror „Lighthouse”: Przeszłość nie daje pocieszeń [Recenzja]

Horror „Lighthouse”: Przeszłość nie daje pocieszeń [Recenzja]

Udostępnij:

Piekło to inni, mawiał Sartre. Śladem tych słów kroczy młody amerykański reżyser Robert Eggers, dorzucając do tego aforyzmu jeszcze szaleństwo. Lighthouse jest dopiero drugim pełnometrażowym filmem w dorobku tego uzdolnionego twórcy. Podobnie jak w Wiedźmie. Bajce z Nowej Anglii reżyser zastawia na widza sprytną pułapkę. Wprowadza go do dobrze zdefiniowanego historycznie i kulturowo świata  – w tym przypadku XIX – wiecznego, znanego z marynistycznej literatury – odbiorca odnajduje znane tropy w starodawnej scenerii, odnawia swoje wyobrażenia z lektur dzieciństwa o skalistych wybrzeżach, wilkach morskich i skarbach ukrytych na bezludnych wyspach, ale gdy tylko da się złapać na tę przynętę, poczuje,…

Udostępnij:
Martin Scorsese składa hołd kinu gangsterskiemu  [Recenzja „Irlandczyka”]

Martin Scorsese składa hołd kinu gangsterskiemu [Recenzja „Irlandczyka”]

Udostępnij:

Epicki rozmach, uwrażliwienie na każdy detal i słowo, brak przepychu zbrodni, mistrzowskie aktorskie kreacje – oto najważniejsze cechy dramatu Irlandczyk nakręconego przez geniusza z Nowego Jorku, czyli Martina Scorsese. Liczba udanych adaptacji dzieł literackich w twórczości  Martina Scorsese jasno pokazuje, że reżyser nigdy nie przejawiał kompleksu niższości wobec o wiele szacowniejszej wobec kina sztuki słowa pisanego. Scorsese czyta dużo i wnikliwie; powieść Ostatnie kuszenie Chrystusa Kazantzakisa tak go poruszyła, że sfilmował ją dopiero po kilkuletniej lekturze. Milczenie, Wiek niewinności, Wściekły byk, Kolor pieniędzy to chyba najlepsze oprócz  wspomnianego Ostatniego kuszenia… przykłady zmagań reżysera z literackim tworzywem, polegających na znajdywaniu odpowiedniego,…

Udostępnij:
W analogu i cyfrze (4): „Urodzeni mordercy” mają 25 lat

W analogu i cyfrze (4): „Urodzeni mordercy” mają 25 lat

Udostępnij:

25 lat temu na ekrany amerykańskich kin wszedł  jeden z najbardziej okrutnych hollywoodzkich filmów – Urodzeni mordercy Olivera Stone’a. Lewicowy reżyser w nowatorski sposób połączył w nim seksualną energię z instynktem zabijania. Wyprodukowany przez giganta Worner Bros obraz był hitem finansowym, ale na głowę Stone’a spadł grad krytyki za estetyzację okrucieństwa, zamienianie go w spektakl. Para przemierzających Amerykę młodych zabójców Mickey i Mallor została pokazana w stylu młodzieżowych idoli: jako romantyczni, wysportowani i seksowni małżonkowie, nieuznający żadnych ograniczeń i zakazów, którzy, gdyby nie weszli na szlak masowej zbrodni, mogliby jako modele występować w reklamach wielu znanych marek.   Stone bronił się…

Udostępnij:
Niepokój Quentina Tarantino

Niepokój Quentina Tarantino

Udostępnij:

Przy okazji najnowszego filmu Quentina Tarantino Pewnego razu w… Hollywood warto sięgnąć po książkę Geralda Peary’ego Quentin Tarantino. Rozmowy odsłaniającą tajniki kuchni artystycznej reżysera Pulp Fiction. Z wywiadów wyłania się sylwetka twórcy, który nie akceptuje, gdy trywializuje się jego dokonania, gdy traktuje się je wyłącznie w kategoriach pulpowej rozrywki. Autorami publikowanych 25 rozmów są głównie amerykańscy krytycy filmowi, ale też brytyjscy, japońscy, francuscy i dodany przez wydawcę polski. Rozmowy są uszeregowane chronologicznie, tak jak powstawały filmy. Kończy je zapis spotkania reżysera z najwybitniejszym znawcą historii niewolnictwa w Stanach Zjednoczonych Henry Louisem Gatesem Jr. w kontekście obrazu Django. Reżyser jest zawsze…

Udostępnij:
1 of 2
12