Ukraina

Pan Orwell i obywatel Jones. Recenzja filmu Agnieszki Holland

Pan Orwell i obywatel Jones. Recenzja filmu Agnieszki Holland

Udostępnij:

Obywatel Jones nie byłby tak prawdziwym filmem, oczywiście w granicach tego medium, i tak przejmującym, gdyby nie wschodnioeuropejskie korzenie scenarzystki Andrea’i Chalupy i reżyserki Agnieszki Holland. Film opowiada o trzeciej i najważniejszej w życiu podróży brytyjskiego dziennikarza Garetha Jonesa do Rosji Sowieckiej w marcu 1933 roku, podczas której udało mu się potwierdzić pogłoski o masowych zgonach na czarnoziemnych terenach Ukrainy. Wywołany sztucznie przez Stalina Wielki Głód (Hołodomor, dosł. zamorzenie głodem) w latach 1932-33 w celu wyniszczenia ukraińskich chłopów, którzy nie godzili się na kolektywizację wsi, należy do rodzinnej pamięci amerykańskiej dziennikarki ukraińskiego pochodzenia Andrea’i Chalupy. Dowiedziała się o nim od…

Udostępnij:
Film o Stanisławie Vincenzie nabiera kształtów

Film o Stanisławie Vincenzie nabiera kształtów

Udostępnij:

Ukraińskie media (m.in. Espresso TV) podały, że polski reżyser Jan Kidawa-Błoński zakończył prace nad zwiastunem swojego nowego filmu fabularnego Vincenz. Zdjęcia powstawały w Wierchowinie w Karpatach Wschodnich oraz w skansenie w Pirogowie koło Kijowa. W górach ekipa pracowała nad jedną z głównych scen – ucieczką Stanisława Vincenza przez zaśnieżoną Czarnohorę na Węgry. Zdjęciami kierował Łukasz Gutt. Film o pisarzu, eseiście, erudycie, znawcy kultury klasycznej i niemieckiej filozofii Stanisławie Vincenzie, autorze monumentalnej huculskiej epopei Na wysokiej połoninie, ma być wysokobudżetową produkcją polsko-ukraińską. W zwiastunie odtworzono wspomnienia pisarza z dzieciństwa, gdy opiekowała się nim huculska niania, trudne relacje z żonami Leną i…

Udostępnij:
Ukraińcy promują film o zabójcach posła Tadeusza Hołówki  [Wideo]

Ukraińcy promują film o zabójcach posła Tadeusza Hołówki [Wideo]

Udostępnij:

Na kanale YouTube  ukazał się oficjalny zwiastun  ukraińskiego dramatu historycznego Ekc (The Raid) w reżyserii Siergieja Lysenki z wieloma polskimi wątkami. Film opowiada o ataku młodych ukraińskich nacjonalistów na pocztę w Gródku Jagiellońskim w dawnym woj. lwowskim (dziś Gorodko w obwodzie lwowskim). Do zamachu doszło 30 listopada 1932 r. Producent tak streszcza fabułę. Czterech przyjaciół, Cherny, Yavir, Zyuka i Teren zamierzają obrabować pocztę na rzecz ruchu oporu, ale ich plan załamuje się, a napad zmienia się w masakrę. Wydarzenia te dają początek  ​​nowemu rozdziałowi w historii ruchu wyzwoleńczego w obwodzie lwowskim. Jak czytamy na stronie Państwowej Agencji Ukrainy ds. Filmu,…

Udostępnij:
Z dala od Paryża. Film o wojnie w Donbasie

Z dala od Paryża. Film o wojnie w Donbasie

Udostępnij:

Szron litewskiego reżysera  Sharunasa Bartasa miał światową prapremierę na festiwalu w Cannes w 2017 roku. Nazwisko reżysera niewiele mówi w Polsce, ale nie ma powodu do kompleksów, bo Bartas jest mało znany także w swoim kraju. A szkoda, bo jest bardzo oryginalnym twórcą, który realizuje filmy w międzynarodowych koprodukcjach, pokazuje je na ważnych festiwalach, także w USA. W Szronie, który powstał m.in. przy polskim udziale, obok nieprofesjonalnych litewskich i ukraińskich aktorów, można zobaczyć francuską gwiazdę Vanessę Paradis i Andrzeja Chyrę. A gdzieś między nimi pojawia się zapomniana Weronika Rosati… Paradokumentalna metoda sprawia, że obraz z założenia jest mało efektowny, wiele…

Udostępnij:
Feminizm i nacjonalizm. Ukraińskie pisarki po polsku

Feminizm i nacjonalizm. Ukraińskie pisarki po polsku

Udostępnij:

Po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu ukazało się kilkadziesiąt utworów ukraińskich pisarek i poetek. W tomie zatytułowanym Modernistki. Antologia ukraińskiej prozy kobiecej okresu międzywojennego zgromadzono krótkie prozatorskie teksty piętnastu autorek, zarówno obywatelek II RP, jak i Rosji sowieckiej. Książka jest ważna także z ukraińskiego punktu widzenia, gdyż do tej pory na Ukrainie nie ukazał się tak obszerny wybór twórczości piszących pań. Ukrainistka Ola Hnatiuk podkreśla we wstępie, że obecność pisarek w ukraińskiej literaturze lat 1918 -1944  była z jednej strony przemilczana przez męską część literackiego Parnasu, z drugiej zaś wymazywana przez twórców sowieckiego kanonu literatury ukraińskiej z powodów narodowościowych. Badaczka…

Udostępnij:
Okrutni i źli Polacy w sowieckim kinie

Okrutni i źli Polacy w sowieckim kinie

Udostępnij:

Polacy w kinie  sowieckim byli przedstawiani z reguły źle i karykaturalnie jako głupi, dumni i okrutni ludzie. Kinowy obraz Polski zawsze był wypadkową polityki wschodniego imperium wobec naszego państwa, uznawanego przez Moskwą od 1920 roku do połowy lat 30. za najważniejszego wroga. Większość sowieckich filmów podejmujących polską tematykę wiązała się z ukraińskimi zagadnieniami. O tym wszystkim można przeczytać w arcyciekawym artykule rosyjskiego historyka Borysa W. Sokołowa Obraz historii Polski w kinie sowieckim (1922-1992), zamieszczonym w dwumiesięczniku Arcana (6/2017). Pierwotnie tekst został wygłoszony podczas III Kongresu Zagranicznych Badaczy Dziejów Polski w październiku 2017 roku w Krakowie. Pierwszym sowieckim filmem zawierającym wyraźnie…

Udostępnij:
Niewidzialny wróg. Kresy Leopolda Buczkowskiego

Niewidzialny wróg. Kresy Leopolda Buczkowskiego

Udostępnij:

Długo szukałem dzieła literackiego, które by opowiadało o miejscach i ludziach sprzed wołyńskiej Apokalipsy, dostarczało materiału do zrozumienia mieszkańców tych ziem. I znalazłem: powieść Leopolda Buczkowskiego Wertepy z 1937 roku. Leopold Buczkowski (1905-1989) zasila zaszczytny legion wybitnych, ale zapomnianych dziś pisarzy. Jeśli niedawno oficyna Noir Sur Blanc przypomniała równie eksperymentatorskiego co Buczkowski Teodora Parnickiego, wydając jego Srebrne orły, to wznowień książek Buczkowskiego nie sposób znaleźć w księgarniach. Są trudne, w chwili powstawania wyprzedzały swój czas. Taki charakter ma nawet debiut Buczkowskiego Wertepy – rzecz na pewno prekursorska wobec latynoskiego realizmu magicznego.    Buczkowski, podobnie jak Choromański, o którym pisałem jakiś…

Udostępnij:
Piotr Sobota: Niewiele możemy zdziałać w sprawie Domu Polskiego we Lwowie

Piotr Sobota: Niewiele możemy zdziałać w sprawie Domu Polskiego we Lwowie

Udostępnij:

 Piotra Sobotę , rzeszowskiego dziennikarza radiowego, częściej można spotkać z mikrofonem we Lwowie niż w Rzeszowie. Za swoją wieloletnią pracę dziennikarską otrzymał sporo nagród. Ostatnio uhonorował go Światowy Kongres Kresowian “za przywracanie narodowej pamięci, prawdy o polskich Kresach”. Uroczystość miała miejsce podczas XXIII Światowego Zjazdu i Pielgrzymki Kresowian na Jasnej Górze. Piotr Samolewicz: – Ile zrealizowałeś audycji we Lwowie i na Ukrainie? Piotr Sobota: –  Na swoim kanale You Tube Piotr Sobota Moje Polskie Radio [https://www.youtube.com/channel/UCqMMFCl0IhMFxlvkyCuhACA] mam około 90 relacji. Zamieściłem nagrania z rozgłośni Polskiego Radia w Rzeszowie i w Katowicach oraz z lwowskiego radia Nezależnist, w którym funkcjonuje audycja…

Udostępnij:
1 of 2
12