W adaptacji klasycznej amerykańskiej powieści noir Williama Lindsaya Greshama „Zaułek koszmarów” Guillermo del Toro zachowuje najlepsze cechy swojego stylu: wolno, ale skutecznie wciąga nas w labirynt przemocy i śmierci, z którego jedynym wyjściem jest czystość […]
Dalej ...Tag: dramat
Religijny niepokój Paula Schradera
Paul Schrader w thrillerze „Hazardzista” zadaje pytanie, czy człowiek jest w stanie przebaczyć sobie winy i oczyścić się z grzechu? Nie jest to pytanie świeże w przypadku tego twórcy, można by rzec że nawet trąci […]
Dalej ...Hiphopowa „Antygona”. Rewelacyjny film z Quebecu
Antygona Sophie Deraspe na tle innych współczesnych filmów zadziwia ciepłym obrazem rodziny. Ale nie zachodniej, tylko imigranckiej. Uwspółcześniona wersja tragedii Sofoklesa jest dziełem bardzo utalentowanej reprezentantki nowego kina Quebecu Sophie Deraspe. Reżyserka ma w dorobku […]
Dalej ...„Motherland” – poetycka podróż po postsowieckiej Litwie
Nazwisko Tomasa Vengrisa pojawiało się dotychczas przy okazji kilku amerykańskich filmów niezależnych, przy których pracował jako montażysta. Teraz zdobywa popularność w związku z pełnometrażowym debiutem fabularnym Motherland wyświetlanym na festiwalach arthouse’owych, także w Polsce. Film […]
Dalej ...Drugi antytotalitarny film reżysera „Życia na podsłuchu” [Recenzja]
Niemcy bardzo potrzebują pozytywnych bohaterów, którzy wyprowadziliby ich z nazistowskiej niewoli do Ziemi Obiecanej. Świadczy o tym kolejny film Floriana Henckela von Donnersmarcka Obrazy bez autora. Mimo że tytuł jest więcej niż przeciętny, spora część […]
Dalej ...Czy Afryka potrzebuje zachodniej rewolucji? Recenzja filmu „Atlantyk”
Debiut francusko-senegalskiej reżyserki Mati Diop czaruje poetyckimi zdjęciami zrytmizowanymi z szumem oceanu i subtelną muzyką. Antropologiczna i geograficzna inność mają przyciągającą moc. Mati Diop to pierwsza czarnoskóra reżyserka, która wzięła udział w konkursie głównym festiwalu […]
Dalej ...„Proxima”: Powściągliwy dramat o macierzyństwie [Recenzja]
Powściągliwy styl opowiadania oraz czysta grafika zdjęć koncentrują uwagę widzów na fizycznym i psychicznym zmaganiu się bohaterki z kolejnymi wyzwaniami. Proxima jest trzecią pełnometrażową fabułą w dorobku reprezentantki średniego pokolenia francuskich filmowców, reżyserki Alice Winocour. […]
Dalej ...Horror „Lighthouse”: Przeszłość nie daje pocieszeń [Recenzja]
Piekło to inni, mawiał Sartre. Śladem tych słów kroczy młody amerykański reżyser Robert Eggers, dorzucając do tego aforyzmu jeszcze szaleństwo. Lighthouse jest dopiero drugim pełnometrażowym filmem w dorobku tego uzdolnionego twórcy. Podobnie jak w Wiedźmie. […]
Dalej ...
Najnowsze komentarze